Tiny Hand

PTPTN oh PTPTN

 Wednesday, December 19, 2012

sesungguhnya,
saya sangat menyesal!

ok sekarang ni,
saya berhasrat nak langsai si PTPTN ni..
ye lah.
sekarang ni,
nak mintak loan punyalah susah.

aku nak beli rumah RM100k lebih skit pon dorang taknak approve.
due to banyak sangat komitmen katanya.
hampeh.
kalau ASB loan pon jadi komitmen,
Public mutual dorang kata takleh anggap investment sebab itu possibility duit EPF.
so ape yg investment nye? 

ok abaikan bebelan tak pueh hati aku pasal investment - komitmen itu!

and tak mustahil jugak,
lepas ni,
hutang PTPTN korang tu pon akan dimasukkan as commitment!
langsung takleh beli apa dah!
siyes.
jgn memain.
Malaysia skarang ni ntah pehapa.
boleh jadi tau!

lagi 1,
sesape yg dah kene blacklist PTPTN tu,
kalau korang nak saman PTPTN sebab menyekat korang utk keluar negara,
ia sangat dialu-alukan.
siapa PTPTN nak sekat kebebasan korang?
hanya mahkamah je boleh jatuh hukum korang dilarang gi over-the-sea.
*maklumat sahih ni. lawyer yg bagitau*
ye la.
dah la tak dapat surat pape,
then tetiba dituduh peminjam ingkar.
pastu takleh gi over-the-sea,
lepasni, PTPTN blacklist, peminjam ingkar takleh kawin.
sebelum menikah, kene settle PTPTN.
huhu..

sebelum tuduh kita peminjam ingkar,
check laa dulu status kami ni.
kerja ke tak ke.
hidup ke mati ke.
sihat ke cacat ke.
hmm.....

aku ni,
peminjam ingkar!
tapi MASIH BELUM DIBLACKLIST!
boleh lagi gi over-the-sea,
tapi issue aku ni,
aku nak settle lumsum tu.
nak laa 20% diskaun.
nak bayar cash sikit,
nak keluar EPF acc 2 sikit.
sebab dlm acc 2 epf tak cukup dana.
hehe...
biasalah.
gaji kecik~

documents sume dah ready,
tinggal nak gi submit je.
terbantut.
akibat daripada,
pegawai PTPTN cakap lain,
bila nak buat, Pegawai cakap lain.
tak boleh pulak!


ni ku nak story sikit.
nak bayar lumpsum ni,
korang bukan bleh kira sendiri tau.
kene mintak penyata dari PTPTN..
bukan gi counter, print!
yg tu takleh guna!
 
contoh: baki pinjaman korang adalah RM10,000.00
maka kalau dapat 20%, tinggal RM8,000.00 je la kan kene bayar?
korang ingat korang leh bayar je RM8,000.00?
oh tidak.
kamu kene bayar RM10,000.00 juga!
lepas 2-3 bulan baru PTPTpu pulang balance RM2,000.00

ok itu 1 cerita.
ni lg 1 story.
aku ni bukan banyak duit pon.
nak bayar cash sikit + keluar epf acc 2.
kalau camtu,
saya takleh dapat 20% kalau full settle.
eh dapat.
tapi, dapat hanya utk salah 1 cara pembayaran je.
faham tak?
dapat 20% dari pengeluaran acc2 epf 
ATAU
20% dari cash yg kita topup tu.

ok.
sekarang ni,
ape ke susah sangat nak dapat 20% tu?
kerajaan ni ikhlas nak bagi diskaun ke tak?
kalau niat korang hanya nak collect je balik payment kami tu,
ape ke susah sangat nak bagi kami 20% tu.
lantak pi laa nak bayar epf sikit + cash sikit.
asal settle.

soalan aku,
katalahkan,
duit dlm epf acc 2 aku tu belambak-lambak.
then keluarkan RM10,000 campak kat PTPTN.
dapat diskaun RM2,000. 
PTPTN kene pulang balik 2k tu kat akaun saving aku ke or masuk balik dalam epf acc 2 tu?
hmm....
tak paham!


sebenarnya,
aku banyak sangat nak tanya.
tapi biasalah.
call semedang tak jawab.
hantar email haritu dia reply.
tapi aku tanya pasal 20% tu je lah.
laki aku anta email,
tak reply!
padahal send kat orang yang sama tu..!

kalau pergi over the counter,
sorang cakap lain,
sorang cakap lain.

kalau nak berurusan dengan dorang ni,
bukan PTPTN saje.
ia merangkumi semua lah.
JPJ, IMI, KDN n etc
pasti korang berdepan dengan masalah ni.
so, apa2 kene ada PROOF BERTULIS.
Malaysia ni takleh paperless or what-so-ever.


makanya,
sekarang ni,
aku tatau nak bayar ke tak PTPTN ni.
dari niat & hasrat berkobar-kobar,
terus tak jadi.


aku tatau nak tanya sape.
tatau nak luah kat sape.
ade ke orang sudi nak terangkan sebenar² nye kat aku?



Nota:
Pegawai PTPTN ipoh cakap,
ku boleh keluarkan epf tu.
minta epf kasi bank draf atas nama PTPTN & bawak draf n cash then gi bayar kat counter n enjoy ur 20% diskaun.

gi epf,
epf kata,
"kami salur terus ke ptptn. kami tak bagi nak bawak draf ke ape ke"
then kenapa kat borang pengeluaran tu ada pilihan nak salur terus ke or nak draf bank?
*ape yg takut sangat bg aku draf? duit aku kan tu? oh lupa. policy begitu?*




so.
conclusion?




 
 



 
 

0 comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget

♥ Thanx ♥

Blog template by simplyfabulousbloggertemplates.com

Back to TOP