Tiny Hand

homesick lagi :(

 Tuesday, January 26, 2010

di saat incik wan tiada disisi..
akibat berada di luar daerah,
maka dengan hati yang terbuka juga riang gumbira,
dan sememangnya saye sedang 'homesick'..
oh silap, 'bedsick',
saye kini berada di rumah -SENGAL-

ape punye ayat daaa...
huhu..

walopon pn.nina dah kawen dekat² 9 bulan,
tapi,
pn.nina still 'homesick' :(
misti nak gak tido atas katil pn.nina 'yg dulu' :(
camne nak ilang kan 'homesick' ni ha..? :(
rase cam nak bawak je 'katil yg dulu' tu balik umah sewa pn.nina :p
leh x..?
hehe...

pn.nina boring,
incik wan tade,
so, tulis belog je laaa...

ade ke patot adek aku yg hampeh ni suh haku wat keje skolah die?kalo math ke account ke tak pe lee gak. ni ENGLISH yg kene bace essey panjang bejela tu pastu kene jawab soklan..
malas haku!

ok..
sambungg...

semalam,
my dear jay de bagi 1 link..
sebab die suh pn.nina CHAIIYOOKKKK!
hehe..
setelah pn.nina bace²,
tetibe de 1 article ni sangat menyentuh jiwa..
rase nak nangis pon ade..
jap eh pn.nina paste kat sini :)

  1. Tidakkan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya.
  2. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suaminya melihat isterinya dengan kasih sayang akan di pandang Allah dengan penuh rahmat.
  3. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.
  4. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.
  5. Dari Hazrat Muaz : Mana-mana wanita yang berdiri atas dua kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api,maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka.
  6. Thabit Al Banani berkata : Seorang wanita dari Bani Israel yang buta sebelah matanya sangat baik khidmatnya kepada suaminya. Apabila ia menghidangkan makanan dihadapan suaminya, dipegangnya pelita sehingga suaminya selesai makan. Pada suatu malam pelitanya kehabisan sumbu, maka diambilnya rambutnya dijadikan sumbu pelita. Pada keesokkannya matanyayang buta telah celik. Allah kurniakan keramat (kemuliaan pada perempuan itu kerana memuliakan dan menghormati suaminya).
  7. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di Baitullah.
  8. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan mebinakan 7 parit diantara dirinya dengan api neraka, jarak diantara parit itu ialah sejauh langit dan bumi."
  9. Sabda Nabi s.a.w. : "Ya Fatimah barang mana wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong misai dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum akan dia dari sungai-sungai serta diringankan Allah baginya sakaratul maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman daripada taman- taman syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan selamatlah ia melintas Titian Shirat.
  10. Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang kepadanya ia menggirangkan engkau, jika engkau memerintah ditaatinya perintah engkau (taat) dan jika engkau berpergian dijaga harta engkau dan dirinya.
  11. Apabila seorang wanita mencucikan pakaian suaminya, maka Allah mencatatkan baginya seribu kebaikan, dan mengampuni dua ribu kesalahannya,bahkan segala sesuatu yang disinari sang suria akan meminta keampunan baginya, dan Allah mengangkatkannya seribu darjat untuknya.
  12. Mana-mana wanita yang menunggu suaminya hingga pulanglah ia, disapukan mukanya, dihamparkan duduknya atau menyediakan makan minumnya atau merenung ia pada suaminya atau memegang tangannya, memperelokkan hidangan padanya,memelihara anaknya atau memanfaatkan hartanya pada suaminya kerana mencari keredhaan Allah, maka disunatkan baginya akan tiap-tiap kalimah ucapannya,tiap-tiap langkahnya dan setiap renungannya pada suaminya sebagaimana memerdekakan seorang hamba. Pada hari Qiamat kelak, Allah kurniakan Nur hingga tercengang wanita mukmin semuanya atas kurniaan rahmat itu. Tiada seorang pun yang sampai ke mertabat itu melainkan Nabi-nabi.
  13. Memberi/membuat segelas air untuk suami fadhilatnya ibarat mendapat pahala puasa sunat 1 tahun
  14. Menyedia/memasak makanan yang mengenyangkan suami fadhilatnya ibarat mendapat pahala haji dan umrah

dan pn.nina akan selalu membaca artikel ini untuk mengingatkan diri sendiri :)
jadi isteri ni senang je dapat pahal kan..?


hahaha..
lagi 1 pn.nina nak cite pasal incik wan :p

die skang rajen g GYM :)
pn.nina ikot gak tp x laa se efficient die :p
hahaha..
pas g GYM, malam tu sblm tido pake U-ZAP plak..
isk..
kuat tol semangat die nak kempis kan PEROT :p

ape² pon honey,
I LUV U soooo MUCH~
muahhh~

2 comments:

tudungsayachantek 27 January, 2010  

AKU PINJAM AYAT2 BEST KO WT PERINGATAN KAT BELOG AKU..
SGT SHAHDU KERANA DIRI INI TAK SEINCI PUN SAME MCM AYAT2 KAT ATAS..HUHUHU

.nina.z. 27 January, 2010  

yee pida..
sila pinjam..
sebab aku pon pinjam :p
mari kite sesama beringat..

Post a Comment

There was an error in this gadget

♥ Thanx ♥

Blog template by simplyfabulousbloggertemplates.com

Back to TOP